Thursday, June 7, 2012

Family Day...Part 1

Fuh...fuh...fuh...Eh eh, jangan takut, jangan lari. Aku bukan nak manderam korang. Aku dok tiup habuk yang melekat kat blog ni ha. Kang semput pulak aku sebab kotor. Keh keh keh. Agak lama ye tak post entry baru. Internet ni gelong sikit, tu yang malas nak online. Ni nampak macam oke sikit, barulah potpet balik. Hehehe.

Aku rasa entry pasal family day ni kena buat 3 parts la sebab aku rasa macam nak story banyak sikit. Boleh?Eh, tak boleh pun ada aku kisah. Hehehe. Oke, jom kita berceloteh.

Dengan bangganya aku memperkenalkan korang nama kampung aku. Hehehe


Nampak banner kat atas nih? Haaa, jangan memain kau. Siap ada banner lagi! Sempena cuti sekolah ni, kampung aku ada menganjurkan family day untuk peserta homestay. So ahli yang berdaftar macam mak aku kira dapat free, kalau ada family members yang lain nak join dikenakan bayaran RM140. Ikutkan hati malas nak pergi sebab nak rehat-rehat kat rumah je. Boleh bangun lambat sebab mak takde. Keh keh keh. Tapi ayah suruh teman atas sebab-sebab tertentu disamping kesian aku dok rumah tak keluar mana-mana. Fikir punya fikir, pergi jugaklah. Orang dah belanja kan. Tapi syukur alhamdulillah, last minute tambang difreekan. Hooray! Peruntukan untuk JKK dan ada sumbangan mana-mana entah, tu yang dapat free tu. Untung aku tengah bercuti sakan, adik-beradik ku yang lain sila jangan jeles oke.

So destinasi percutiannya ialah Cameron Highlands, Kalumpang (second time dah ni) dan Homestay Sungai Kertas. Malam Isnin tanggal 4/6/2012, tepat jam 11 malam kami 2 buah bas telah bertolak ke Cameron Highlands. Disebabkan Cameron ni takde pape sangat bagi aku, sekeping gambar pun aku tak ambil. Dah la kotor, harap sejuk je lah. Masa aku pergi time kekecik dulu, bersih je, cantik, memang best pemandangannya. Sekarang ni habis tercemar pemandangan, sampah sarap sana sini. Kitorang naik Cameron pun tujuan nak beli sayur segar je, golongan mak-mak memang sukalah kan, excited habis. Nasib baik aku follow, mak borong sayur.....masyaAllah. Tak larat den nak bawak. Gambar sayur yang mak beli pun tak sempat ambil sebab penat sangat. Sakit tangan aku ni ha. Kitorang sampai kat Brinchang dalam 5.30 pagi, after sarapan kitorang solat Subuh then dalam pukul 8.00 pagi dah gerak pergi pasar pagi. Kantoi tak mandi. Hahaha. Dalam tengah hari, kitorang dah turun nak ke Kalumpang. Barulah boleh mandi puas-puas!

Dengan masa yang singkat dan tujuan yang padat, ole-ole yang dipesan pun tak sempat nak beli. Sorry eh! Next time saya naik Cameron, insyaAllah kalau ada rezeki saya belikan eh. Bila fikir-fikir balik, walaupun dah beberapa kali aku naik Cameron tak pernah pun aku beli something yang iconic dari sana untuk dibuat kenangan. Hmmm, mungkin aku ni tak minat kot nak beli. On the way nak turun tu kitorang ada singgah kedai orang asli kat lereng-lereng bukit tu, ada yang beli petai, madu, rebung, macam-macamlah. Mak macam biasalah, mesti beli madu dengan rebung tapi rebung dia...ya Allah bapak punya besar. Aku first time jumpa rebung besar gedabak ni, mungkin korang dah banyak kali jumpakan?

Tu dia rebungnya. Boleh lentur ke rebung besar-besar camni? Jangan khuatir, mak aku pun angkat satu rebung besar ni, RM18. Nasib baik aku ada, orang asli tu tak reti kira baki duit.

Tak sangka masih ada orang asli pakai cawat lagi weh! Hmm, mungkin dia nak kekalkan budaya dia. Takpun baju dia tak kering-kering lagi, cawat je yang ada. Hahaha. Sepanjang jalan nak turun dari Cameron tu korang memang akan dapat lihat banyak gerai-gerai kecil orang asli, pilihlah gerai mana yang korang suka tapi produk jualan sama je. Lastly sekali singgah kat kebun teh, just bagi peluang kat sesape untuk tangkap gambar. Aku stay dalam bus je, ngantok sebab malam tu tak dapat tidur. Berdenyut-denyut kepala.

Rasanya dah habis nak story untuk Cameron Highlands. Pasni kita sambung cerita Kalumpang. Ada cerita hantuuuuu.....Hehehe

No comments:

Post a Comment