Thursday, June 14, 2012

Kuala Langat

Malam Isnin yang lepas, agak-agak dalam pukul 10 lebih kot, Mak dapat call dari Cik Ita iaitu wife kepada pengerusi homestay Air Limau untuk ajak aku join program homestay kat Kuala Langat pula. Last minute tau tak. Dah la aku tengah get ready nak tidur, tak pasal-pasal kena pergi sana pula. Nak kena packing baju lagi. Seyes malas! Ikutkan hati memang tak nak pergi sebab aku ada banyak kerja yang perlu di settle. Tapi bila mak dah start keluarkan ayat-ayat power beliau, hmmm....kena ikut jugalah jawabnya, Tadi asalnya macam bagi pilihan kat aku, tak kisah nak ikut ke tak sebab orang offer. Bila dah start pujuk ni, mulalah hati ni rasa terkilan dan rugi kalau tak ikut.

Apa lagi, dengan sepantas kilat aku packing barang, iron baju semua. Dalam 12 lebih baru siap. Tu pun malam tu tak dapat lelap sangat. Kenapa entah. Esoknya sebelum Subuh lagi mak dah kejut bangun. Aduhai....tak cukup guwa tidur. Pukul 7 pagi mesti ada dalam bas sebab nak gerak ambil orang lagi kat homestay Sri Tanjung dengan Kampung Morten. Hmm...semua orang lelap dalam bas, aku sorang je yang tak dapat tidur. Stress! Pukul 9.30 pagi kitorang berkumpul kat hotel mana entah kat Melaka tu untuk breakfast. Alaaa....hotel murah je, bajet ciput kot. Dah makan, ada lagi 1 bas dari homestay Alai dengan mana entah gerak sekali ke Kuala Langat.

Around 12.30, kami semua sampai ke homestay Kampung Kundang, Tanjung Sepat. Makan dulu der, dah tengah hari ni. Pastu kami semua diberi keluarga angkat untuk bermalam di sana. Nasib baik dapat sekali dengan mak aku. Family angkat aku ni tauke kerepek. Untung lahhh!! Hahaha. Program tengah hari tu kitorang melawat produk-produk yang ada kat sana. Hmm, area sini aku rasa memang produk utama dia kerepek lah. Semua yang kitorang pergi tu hasilkan kerepek. Gambar pun aku tak ambil sebab takde mood rasanya nak tangkap gambar. Semua benda yang sama je. Cuma yang aku kagum kat sini, pengusaha kerepek ni sangat berjaya sebab ada produk-produk mereka dieksport ke luar negara seperti Australia, mmmm...lupa lah kat mana lagi and bakal dieksport ke Filipina. Aku dengan mak tak beli banyak mana kerepek sebab nanti ada lawatan ke Sepang. Haaa....kat sini ada laaaaagi banyak kerepek. Beli kat situ je nanti.

Malam pula ada ucapan dari pengarah perlancongan negeri Selangor dan dinner sambil dihiburkan oleh kumpulan muzik dari kampung Banggoris. Menu istimewa malam tu tempe goreng. Memang sedap tempenya, lain dari yang lain. Banyak pula tu aku makan. Risau juga ni takut-takut nanti muka jadi macam tempe. Tapi takpe, ada orang kata nanti aku tempe kiut. Hahaha. Esok pagi nya, pukul 8 pagi dah gerak ke homestay Kampung Sungai Lang Tengah. Ada aerobik bagai, dengan jeans nya, high heel nya, bedal ajelah. pastu kitorang dibawa untuk melawat produk kerepek lagi. Alahaiii...isi perut dengan kerepek je la perut ni. Kat sini ada 2 keping gambar je yang diambil sebab ni kuih tradisional kita.


Cuba teka makcik ni tengah masak kuih apa? Haaa...ni kuih sepit. Kalau tak silap aku, kuih sepit ni bukan kuih tradisional kita tapi orang Cina punya. Kalau aku salah, tolong betulkan ye. Baru aku tahu macam mana nak hasilkan kuih sepit banyak-banyak. Berpeluh-peluh makcik ni. Ada juga yang amik nk rasa panas-panas punya tapi aku tak nak lah.


Yang ni pula? Ni kuih bunga ros. Dah macam penyidai baju je aku tengok dok tergantung-gantung. Leceh...kena tengok satu-satu. Ini je la 2 keping gambar yang aku berminat nak tangkap. Yang lain-lain tu biarlah terlepas. Malas nak tangkap.

Last sekali melawat landskap kat sana. Matahari dah mula tegak, kaki dah mula penat, mata dah naik mengantuk, malas den nak ikut. Duduk dalam bas je layankan mata ni tapi orang kata rugi kalau tak ikut sebab cantik-cantik rumah dorang, dengan landskap yang menarik semua. Alahaiii...lantaklah. Dah habis tu kitorang lunch kat rumah pengerusi Homestay Kampung Sungai Lang Tengah. Ada tempe lagi! Aduhhh...Pastu dapatlah nanas sorang sebiji sebagai buah tangan. Kalau kat Kampung Kundang kitorang dapat kerepek. Mak angkat pula tauke kerepek, memang banyaklah kerepek yang dapat. Tak yah beli tapi dah sebakul besar kerepek aku. Untung.......untung.

Pukul 4 petang, yeay!! Home sweet home. Dah sampai kampung. But....ayah takde. Ayah ada kat Sabak Bernam pula ha, takde siapa nak amek. Aku dengan mak terpaksa jalan kaki selama 15 minit kat dalam estet tu. Kalau Intan baca, dia mesti tau betapa jauhnya nak sampai ke rumah aku dengan kena naik turun bukit lagi. Berpeluh-peluh aku weh. Dengan seret luggage nya kat dalam hutan tu. Memang lawak! Kerepek-kerepek semua tinggalkan dulu kat rumah kawan mak, nak ikutkan boleh je rehat kat rumah kawan mak ni tapi tak sedaplah. Masing-masing penat, nak rehat. Kita pun tak selesa nak baring-baring kat rumah orang. Nak tak nak, jalan kaki je lah dengan panas teriknya. Penat-penat pun, dapat rehat kat rumah sendiri juga kan?

Pukul 9.30 malam aku dengan mak dah tidur. Sorry eh kat kamu. Saya dah tidur. Tak perasan mesej masuk. Bangun pagi ni tadi....alahai....tak sedap badan rasa.. Rasa macam nak demam pun ada, dengan sakit kepala nya lah. Hmmm....so dengar cerita nanti nak pergi Homestay kat Pahang pula. Dengar khabar homestay ni adalah homestay pertama sekali yang dibuka kat Malaysia. Mesti best ni! Ada rezeki, aku ke sana pula.  Hehehe.

No comments:

Post a Comment