Thursday, June 21, 2012

Berserah Dan Reda

Actually kan, aku sebenarnya konfius nak eja reda macam mana. Sama ada "Reda" atau "Redha"? Bedal aje lah asalkan korang faham. Oke, berbalik kepada topik asal. Hmm, kita semua tahu dan sedia maklum bahawa hidup kita ni ibarat roda, tak sentiasa berada di atas dan tidak selalunya berada di bawah. Lagi satu, life is like a box of chocolate, we will never know what choc we will get inside the box.

Kita ni hidup kat dunia untuk sementara waktu je, tak perlulah nak gah sangat kalau kau dah berpangkat atau duit berkepuk-kepuk kat tangan sampai boleh buat kipas. Ingat, Allah benci hambanya yang sombong, riak dan bongkak. Tapi kenapa wujud juga orang seperti ni? Inilah namanya ujian, kalau dia sendiri tak berusaha untuk berubah maka tiada hidayah yang akan Allah berikan kepadanya. Aku sendiri dah bosan hidup dikelilingi orang macam ni! Seriously I tell you. Bukan nak mengungkit tapi bila dikenang balik, rasa macam..."Why they turn out this way? Why my Mom has to face all these? Why my Mom has to suffer like this? Why my family get that shit? Till when my Mom will stop crying? Cant you see how much she suffer in her life?" Persoalan WHY ni keep spinning in my head and it makes me sick.

Walaupun dah banyak mak ayah aku berkorban, jasa hanya dibalas dengan fitnah dan diabaikan. Tapi nak buat macam mana, ini semua ketentuan Allah untuk hamba-hambaNya. Jadi kami adik-beradik perlu berjaya dan jadi muslimah yang bermaruah untuk melindungi nama mak ayah. Aku nak mak ayah dipandang tinggi kerana berjaya mendidik anak-anaknya sehingga berjaya. Aku nak tengok selama mana dorang boleh berada kat puncak sana? Once they fall, don't ever try to call my Mom and step to our home. Believe me, I will never let you in. Apa yang aku mampu tolong mak hanyalah dengan kata-kata semangat. At the end, mak reda dan berserah kepada Allah.

Hidup ni pula kita tak dapat jangka apa yang akan berlaku. Even sesaat akan datang pun kita tak tau senario apa akan ditayangkan dalam hidup kita. Seperti orang kata, kita hanya mampu merancang tapi Allah menentukan segalanya kerana Dia yang lebih tau apa yang terbaik untuk kita. Aku tertarik dengan satu entry sahabat aku yang boleh dikatakan sahabat baik jugalah. Dalam entry tu dia menceritakan kisah kegagalan dia untuk menempuhi final exam yang lepas. Setiap orang dugaannya berbeza berdasarkan kemampuan masing-masing. Wahai sahabat, tabahkan hatimu menempuhi segala dugaan yang diberi olehNya. Aku sendiri kagum melihat kau sabar dan terima ujian ini sedangkan aku sendiri lemah dan gagal mengawal emosi. Mungkin ujian ini akan memberi satu ganjaran yang tidak terhingga hebatnya kepadamu. Aku tau kau telah berusaha dengan gigih namun apa yang boleh dilakukan andai ini takdirnya. Yang penting reda, berserah dan tawakal kepadaNya.

Sebagai kesimpulan, hidup ini sememangnya penuh dengan cabaran dan ujian yang berlainan bentuk. Ada yang lupa diri, lupa asal usul, hajat dan impian yang tidak tercapai dan sebagainyalah. Oleh itu, kita perlu sentiasa mendekatkan diri kepadaNya agar tidak lari dari landasan Islam yang suci.

*Bolehlah ni hantar karangan kat cikgu esok. 5 perenggan. Not bad. Huhu

No comments:

Post a Comment