Tuesday, May 22, 2012

Hobi Kita

Semua orang mesti ada hobikan? Aku pun begitu jua. Apa hobi korang? Sharelah dengan saya. Nak tahu apa hobi saya? Hobi saya ialah mengumpul teman lelaki! Hahaha...gurau je. Hobi saya ialah download lagu lepas tu dengar lagu-lagu tuh. Tapi saya lebih suka dengar lagu-lagu barat. Korang macam mana? Mesti peminat K-Pop ni.

Saya tahu sepatutnya saya perlu menyokong industri muzik tanah air tapi saya ada sebab tersendiri mengapa saya tak minat muzik negara sendiri. Tak boleh lah kasi tahu kat sini. Nyaya Melodi datang terjah! Tanya je lagu apa yang dimainkan kat radio, gerenti saya boleh jawab. Tapi kalau tanya lagu Melayu, surrender lah. Pernah sekali tu saya dengar lagu Akim tajuk Janji. Selama ni saya ingat artis Indonesia yang nyanyi, tengok video baru tahu tu lagu Akim. Teruk nya!

Tak kisahlah lagu rap ke, modern blues ke, R&B ke, semua saya minat. Asalkan lagu omputih. Bagi saya muzik dorang ni sentiasa ada perubahan, sentiasa ada melodi yang cantik dan menarik. Dorang punye lirik pon best-best. Walaupun begitu, sekarang ni saya sudah mula berjinak-jinak dengan  lagu Melayu. Tapi memilih jugaklah. Kalau kat dalam playlist tuh, banyak lagu omputih. Lagu Melayu adalah sikit-sikit, dulu langsung takde.

Saya ni cepat bosan orangnya. Maksudnya saya tak kan minat yang satu tu je. Tu sebab saya sentiasa cari lagu-lagu baru. Standard lah kan, mana ada orang sentiasa dengar lagu yang sama je. Lepas dah bosan satu lagu tuh, saya akan cari lagu baru. Kadang-kadang cari juga lagu yang dah lama macam BSB ke, Westlife ke, Blue ke, tak kisahlah. Yang penting sedap didengar.

Saya ni bukan bajet nak jadi omputih, cuma memang minat dengan English. Kebanyakan cerita atau movies pun, saya lebih memilih yang omputih punye. Sebabnya jalan cerita yang menarik dan kreatif. Tapi saya nak cakap tahniah kat Malaysia sebab industri hiburan tanah air kita pun dah semakin maju dan produktif. Syabas!

Kalau saya tengah sedih ke, bosan ke, marah ke, cari lagu omputih yang boleh head banging pastu dengar kuat-kuat pakai headphone. Seriously best sangat. Tapi sepatutnya sebagai umat Islam, itu bukanlah cara yang terbaik. Isk isk isk. Saya ni memang minat bahasa Inggeris tapi tak lah pandai mana pun. Ayah cakap kalau nak improve BI, banyak kan baca buku BI, mula dengan yang nipis, pastu translate ke BM. Dah pandai, boleh cari yang tebal sikit and so on. Malangnya saya ni malas baca buku. Tu sebab dengar lagu omputih and tengok cerita English adalah antara alternatif saya untuk improve BI.

As a conclusion, saya memang suka dengar muzik sebab boleh menenangkan fikiran sambil berangan-angan. Syokkk~


Nah, ni lagu baru dari Katy Perry. Wide Awake. Enjoy~







No comments:

Post a Comment