Friday, June 8, 2012

Family Day...Part 2

Dalam entry yang lepas aku dah cerita pasal Cameron kan, next destination is Kalumpang! Around noon, kitorang dah gerak turun nak pi Kalumpang. Orang lain mesti excited tak sabar nak mandi sungai, maklumlah pagi tadi tak sempat mandi. Kalau boleh aku nak lelapkan mata sekejap, sakit kepala dah tak tahan sangat. On the way ke Kalumpang, kami singgah jap kat latar Iskandar untuk lunch then continue our journey to the destination.

Tak sure tapi maybe dalam pukul 3 lebih dah sampai Kalumpang. Masa aku pergi Kalumpang dengan coursemate dulu, bas tak boleh masuk sampai ke resort sebab jalan yang sangat nazak. Kitorang kena naik traktor tapi ni mungkin resort yang sebelah kot sebab kedua-dua bas boleh masuk sampai ke resort. Alhamdulillah, after check-in semua, kemas-kemas barang, sayur semua hangkut bawak naik bilik sebab takut rosak, aku dengan mak pun mandi (dalam toilet je, tak mandi sungai pun), aku pun segerakan solat jamak takhir. Rehat-rehat jap, guling-guling atas katil pastu turun gotong-royong untuk masak makan malam.  Dah macam kenduri, maklumlah untuk 2 buah bas punya orang makan. Ada bbq, nasi putih, lauk-pauk, ada karaoke lagi, memang meriah lah. Best! Remaja-remaja lain mandi sungai. Aku malaslah, leceh nanti.

Dalam pukul 7 aku dengan mak naik bilik untuk menghormati waktu maghrib, lagi pun time-time camtu kan makhluk yang lagi satu tu keluar. Tapi kanak-kanak dengan remaja lain tu semua mana nak ingat, bersuka sakan, dahlah dalam hutan. Dah habis solat jamak takdim, kitorang pun  turun makan malam. Aku dengan mak tak stay lama, dalam 8 lebih dah naik. Mak nak rehat. Aku dalam 10.30 dah lelap, sempat jugak tu layan edisi khas dulu. Malam tu dorang sambung karaoke lagi tapi tak lama, dalam pukul 10 ke 10.30, dorang stop dah. Masing-masing penat, nak rehat.

Pagi esoknya, barulah kitorang terdengar cerita-cerita yang tak diingini. Alkisahnya, Pak cik Din driver bus terdengar suara ''orang'' mengilai kat atas pokok, menurut beliau dalam pukul 2-3 pagi camtu. Anak kepada pengerusi JKK pulak ternampak ada ''orang'' mandi sungai. Yang ni tak sure pukul berapa tapi ''orang'' tu sorang-sorang je mandi. Kawan mak pulak iaitu Mak cik Zawiyah terdengar suara kecoh macam orang tengah karaoke, tengah sembang-sembang, macam time ramai-ramai makan malam tadi. Masa tu baru pukul 11 lebih kata dia. Dia terdengar macam suara caterer kitorang iaitu abang Shikin (beliau adalah lelaki oke) tengah dok karaoke. Dengan beraninya Mak cik Zawiyah ni turun nak tengok. Sekali, haram sorang pun takde. Meremang bulu roma dia satu badan, terus dia cabut lari masuk bilik.

Lagi satu cerita, abang Shikin punya periuk masak lauk pulak kena sorok. Hahaha. Pandai hantu ni main sorok-sorok ye. Dengar cerita periuk abang Shikin dah hanyut, pastu pagi tu dia bangun cari periuk dia kat sungai. Sambil tu dia kata,"pulangkan piok den, pulangkan piok den". Rupa-rupanya periuk tu ada berhampiran kat tempat dorang ni mandi. Tapi habis kemek sana-sini periuk dia. Entah apa agaknya "dia" masak. Itulah, lain kali nak bersuka pun jengan lelebih sangat. Hutan ni kan tempat "orang".

Tengok betul-betul kat periuk tu, ada nampak kemek kan? Kalau tak periuk tu cantik je macam periuk lagi satu tu.

Pagi tu lepas habis sarapan, ada aerobik. Aku duduk kat belakang sekali. Hahaha. Tergelak-gelak aku time aerobik ni. Macam-macam gaya ada, gaya macam nak teran berak pon ada. Dah lah takde warm-up dulu. Tapi aku tak kisah pun, untuk suka-suka kan. Yang penting semua orang enjoy. Nenek-nenek pun aktif tau tak! Then, rehat jap pastu sukaneka pun bermula. Sama ada yang tua mahupun yang muda, semua join. Aku je yang malas, tak berminat. Suka tengok je. Ada game pancing ikan kertas, kumpul batu delima guna chopstik, masak megi, tiup belon, kumpul air dalam belon, macam-macamlah. Memang fun! Sambil tu makanan tengah hari pun disediakan. Sementara nak tunggu lunch and check-out, habis je sukaneka adalah aktiviti bebas. Sesiapa nak sambung mandi sungai, bolehlah  mandi. Aku dengan mak setakat rendam kaki dalam air sungai jelah. Sejukkkk.

Inilah sungai nye. Cintailah sungai kita~
=)

Inilah pengerusi JKK kitorang~

Ibu-ibu sedang meniup belon sampai besar~

Tepat jam 1.30 tengah hari, kami 2 buah bas bertolak ke Homestay Kampung Sungai Kertas, Batu Caves. Tak jauh pun, lebih kurang 2 jam lebih je. Yang ini kita story dalam part 3 oke. Ada cerita memalukan berlaku! Hahaha....enjoy~