Sunday, June 10, 2012

Siapa Kau, Siapa Aku?

Seriously aku sendiri masih tak faham dan kenal dengan diri aku sendiri walaupun aku telah bersama dengan jasad dan tubuh ni lebih 20 tahun. Kalau ada orang kata mereka memang kenal aku ni macam mana, mungkin aku boleh terima. Tapi kalau mereka kata mereka faham dengan diri aku, macam mana pula? Bagi aku kenal dengan faham ni adalah 2 perkara yang berbeza.

Macam mana kalau aku sendiri tak faham dengan diri aku sendiri tapi ada orang lain yang lebih memahami diri ni? Yelah, kalau kata kenal tu mungkin dia tau nama aku siapa, umur aku berapa, aku tinggal kat mana, kira latar belakang hidup aku semua dia tahu. Bila dia kata faham diri aku ni, aku rasa mustahil. Mungkin dalam 20% dia faham perangai dan sifat yang aku miliki.  Oke, tak perlu kecilkan topik dengan melihat contoh diri aku sendiri. Topik ni general untuk semua orang.

Kira kat sini bagi aku KENAL adalah jelas tentang bibliografi seseorang, biodata, latar belakang atau kisah hidup individu. Bila sebut MEMAHAMI ni aku lebih cenderung kepada sifat, fiil, tingkah-laku dan yang sama waktu dengannya lah. Ini kerana sifat seseorang tu boleh berubah mengikut peredaran masa, perubahan hormon, perubahan cuaca, perubahan apa lagi....dan juga perubahan sikap apabila sampainya hidayah dariNya. Jelas kan kat sini maksudnya sifat dan sikap seseorang tu tak bersifat kekal dan latar belakang hidup pula akan dibawa kemana sahaja kita pergi sampai kita mati pun.

Aku sendiri tak berapa faham dengan perangai yang aku miliki. Contonhya, mungkin korang tak kan percaya bahawa aku dulu seorang yang sangat pendiam. Tapi sekarang, tengoklah. Kalau bercakap tu memang tak boleh berhenti. Ada je benda aku nak sembang. But sometimes, sifat pendiam tu datang balik. Dulu aku seorang yang panas baran dan sangat garang. Sekarang ni masih garang lagi tapi under control lah. Tapi yang aku pasti aku seorang yang suka bergurau dan funny (puji diri sendiri ke). Entahlah, sometimes aku faham dengan diri sendiri, sometimes not. Korang macam mana? Sama macam aku jugak? Aku tau setiap pendapat yang diutarakan pastinya tidak akan dipersetujui oleh semua orang dan aku rasa ramai juga yang tak setuju dengan pendapat aku ni. So kalau ada salah dan silap, harap maaf ye. Ini pendapat sahaja. Tak semestinya apa yang aku kata ni betul.

Dan aku tau setiap insan tu tidak sempurna, ada yang negatif ada yang positif. Sebagai umat Islam yang cemerlang, kita perlu kurangkan negatif dan tingkatkan positif dalam diri. Jadi siapa aku, siapa kau? Tepuk dada tanyalah selera. Korang pasti akan memahami diri sendiri kalau rajin muhasabah diri.



Setiap ekspresi wajah yang dipamerkan tak semestinya menunjukkan sifat dan identiti kita yang sebenar. Warnailah kehidupan anda dengan penuh warna-warni dan keceriaan tanpa mengabaikan tanggungjawab yang diamanahkan olehNya.

notakaki: aku pun tak percaya aku pernah tangkap gambar dengan muka macam ni. Thanx zaty for making me this awesome picture.

No comments:

Post a Comment