Friday, May 18, 2012

Jatuh Banyak Kali Tak Bermakna Jatuh Selamanya

Bila sebut pasal jatuh ni mesti semua orang fikir pasal ditimpa musibah, masalah, problem atau sebagainya. Tapi aku nak tulis lain daripada tu.

Zaman aku kekecik dulu, aku ni memang kuat benar jatuhnya. Jatuh dalam toilet, jatuh tangga, jatuh basikal, jatuh katil (nasib baik bukan katil double decker tu), jatuh pokok, jatuh cinta. Eh, ke situ pulak. Keh keh keh. Pendek cerita, memang senang jatuhlah. Aku ni bukan seorang kanak-kanak yang lasak, apa lagi nakal cuma aku ni cuai dan tak berhati-hati. That is why aku selalu jatuh. And aku rasa, korang pun sama juga time kekecik dulu kan.

Jatuh pulak mesti jatuh terduduk. Orang perempuan kan tak elok jatuh-jatuh ni, tak bagus untuk kesihatan wanita, tambah-tambah pula jatuh dalam position aku ni. Akibatnya, hmmm....sampai sekarang aku ada masalah. Oke, abaikan masalah tu.

Cuma tadi dok rehat-rehat, teringat zaman bebudak. Disebabkan setiap malam aku akan jatuh katil dan esok pagi aku akan dapat luka la, lebam sana sini lah, benjol kat kepala lah, entah macam mana gaya aku jatuh pun tak tahu sampai dapat cedera macam tu, Ayah akan susun bantal banyak-banyak kat sepanjang kaki katil. Ni nak bagi kurangkan kecederaan dan juga force time aku terjun dari katil nanti. Hahaha...comel pulak rasanya. Since Ayah susun bantal macam tu, aku dah tak dapat kecederaan lagi. Sedar-sedar pagi esok, dah tidur atas bantal yang Ayah susun tu. Terima kasih Ayah!

Cerita pasal jatuh katil pulak, aku teringat peristiwa time semester 3 dulu. Masa tu Intan rumet aku. Kejap kejap, ni bukan cerita jatuh katil oke. Sambung balik. Suatu pagi tu, aku tak tahu la kenapa best sangat tidur, nyenyak, nyaman, selesa sangat-sangat. Rasa malas sangat nak buka kelopak mata, takut tak dapat tidur yang nyenyak dan selesa macam tu lagi. Tapi aku gagahkan juga buka mata ni. Huh! Terperanjat beruk aku. Tengok-tengok aku peluk 2 biji bantal! Aku memang ada 2 bantal, satu kat kepala and satu lagi untuk peluk. Kira sekarang aku ada 3 biji bantal. Dah macam matematik pula. Oke, sambung balik. Rupa-rupanya  aku amek bantal peluk Intan. Dah tu, cantik pula tersusun bantal tu. Sebelah-sebelah je bantal tu, sikit pun tak terjatuh, aku pun peluk cantik punya kan. Sampai pula tangan peluk dua-dua bantal tu.

Inilah Intan. Rumet semester 1 and 3. Kami ni macam belangkas.
<3

Intan pun pelik macam mana bantal dia boleh ke katil aku. Tak kan Intan tendang bantal tu ke bawah dan aku kutip lantas memeluknya sampai pagi? Mustahil. Tak kan aku sendiri jalan ke katil Intan dan merampas dari pelukannya? Tak logik. Sampai sekarang aku dan Intan tak dapat cari jawapan kepada misteri ini. Hahaha.

Semakin meningkat besar dan dewasa, aku dah kurang jatuh dan lebih berhati-hati. Sesekali tergelincir tu ada la tapi boleh maintain balance lagi. Sesungguhnya bila kenang kembali zaman kekecik ni memang indah.

No comments:

Post a Comment