Monday, December 24, 2012

Cinta Ayuni - Part 4

esok Ayuni akan pulang ke kampung untuk menghabiskan cuti pertengahan semesternya. dia ingin berehat secukupnya dirumah, setelah penat mengulangkaji pelajaran di kampus. namun, tugasan dan buku-buku tidak lupa untuk dibawa pulang bersama kerana banyak tugasan yang perlu dihantar naik sahaja cuti nanti. test-test dan kuiz begitu juga, dia perlu menelaah walaupun cuti adalah masa untuk dia berehat.

namun, sepanjang cuti ini, Aliff sudah jarang SMS Ayuni. perasaan ragu-ragu tentang keikhlasan lelaki itu kembali bersarang dalam dirinya. dia mula membenci Aliff. sakit benar hatinya.

"memang dasar lelaki semua sama je! semua lelaki jahat! semua nak mainkan perasaan aku"

namun dalam kemarahan Ayuni itu, dia tetap mengirim mesej kepada Aliff, tetapi Alif tidak pula membalas. perasaan bencinya itu semakin menggunung. mahu sahaja dia memaki lelaki itu tetapi dia perlu bersabar, dia perlu bertindak waras.

seminggu berlalu tanpa khabar dari Aliff. ahad, 12.30 tengah hari, Ayuni menerima panggilan dari Aliff. Ayuni tidak mengendahkan panggilan itu. 

"lantak kau lah. malas aku nak layan kau." gerutu Ayuni dalam hati. sakit benar hatinya. dah seminggu baru Aliff datang mencarinya. telefon itu dibiarkan berdering sehingga tertutup sendiri.

malam itu, tiba-tiba Aliff memberinya mesej.

"kenapa kau tak angkat fon tadi?"

"malas aku nak layan kau. kenapa kau call aku?"

"aku ada kat shah alam tadi. aku nak balik kedah"

"bukannya ada kaitan dengan aku pon"


"kau sombong dengan aku kan"

"kau kenapa tiba-tiba ni?"

"yelah, kau tak angakt fon pon masa aku call kau"

"kalau setakat ada satu je misscall tu, kau tak payah nak kecih sangatlah. satu misscall je pon"

"kau merajuk dengan aku ea? minta maaflah. aku kat kampung ni sibuk sikit. aku memang jarang dengan fon"

"aku hantar mesej pon kau tak reply kan?"


"aku minta maaf Ayu. aku tak sengaja"
tiba-tiba Aliff menelefon Ayuni. hati Ayuni kemabli girang. dengan segera dia menjawab panggilan Aliff. 


"Ayu, kau merajuk dengan aku ea? aku minta maaf. rindu aku ea?"

"banyaklah aku nak rindu kau. takde masa. yang kau ni dah kenapa tetiba call aku?"

"aku nak ganti balik la, hari tu aku call tapi kau tak angkat"

hati Ayuni begitu gembira sekali. setelah beberapa minit mereka berbual di telefon, Ayuni meminta untuk mereka bermesej semula.


"Ayu, aku betul-betul suka kau ni. aku sayangkan kau. aku betul-betul ikhlas nak jadikan kau isteri aku."

"kau janganlah macam ni Aliff. dah berapa kali aku cakap, aku anggap kau x lebih dari kawan aku"

"Ayu, bagilah aku peluang. aku janji aku tak kan kecewa kan kau. aku nak jadi yang sah dalam hidup kau. tolonglah bagi aku peluang"

"mmmm, aku rasa aku boleh terima kau kot"

"aik, siap ada kot pulak"

"sorry, aku rasa aku boleh terima kau dalam hidup aku"

Ayuni sendiri tergamam dengan mesejnya itu. dia tidak sangka dalam hanya beberapa saat, dalam pengakuannya yang menganggap Aliff adalah temannya, dia kini telah menerima Aliff dalam hidupnya.


"Ayu. betul ni? terima kasih Ayu. aku janji aku takkan sia-siakan kau. aku akan jaga kau sebaik mungkin, aku akan cuba bimbing kau. terima kasih Ayu. aku betul-betul sayangkan kau Ayu."

"sama-sama. janji tau jangan sia-siakan perasaan sayang ni. jangan hancurkan kepercayaan aku terhadap kau." dalam sekelip mata, selaut perasaan sayang mula menyelinap keseluruh hati Ayuni. sungguh besar kuasa Allah. hanya seketika, hatinya sangat mencintai dan menyayangi lelaki bernama Aliff itu. 

kini 6 bulan telah berlalu. Ayuni sangat bahagia disamping Aliff walaupun mereka berjauhan. Aliff tidak pernah mengabaikan Ayuni. Aliff benar-benar mencintai dan menyayangi Ayuni. sesekali Ayuni akan merajuk, dia hanya inginkan perhatian dari Aliff. tetapi Aliff tidak pernah jemu melayan segala kerenah buah hati kesayangannya itu. Aliff bahagia kerana Ayuni sanggup menerima dirinya.

"bukan senang tau Bie nak dapatkan Sayang. punyalah susah"

"susah sangat ke Bie?"

"susahlah. Sayang tu jual mahal sangat"

"mana ada Sayang jual mahal. Sayang berhati-hati je"


"kenapa? Sayang tak percaya Bie ke?"

"dululah. mana Sayang nak percaya Bie. Bie kan mat romeo. tapi sekarang Sayang percaya Bie sangat-sangat."

"mana ada Bie romeo Sayang."

"hehe. yelah. Bie tak romeo. Sayang tau Bia setia dengan Sayang, Bie tak kan curang dengan Sayang. dalam hati Sayang ni pun, hanya ada Bie sorang je. sampai Sayang mati pun, hanya Bie sorang je lelaki dalam hidup Sayang."

"terima kasih Sayang. Bie pon sama juga. Bie nak Sayang sorang je selama hidup Bie."

"takpe, Sayang izinkan Bie kahwin lebih dari sorang nanti."

"ish. taknak lah Sayang. Bie nak Sayang sorang je dalam hidup Bie. Sayang sorang dah cukup untuk hidup Bie."

"bukan ke lelaki suka kalau dapat izin kahwin lebih. patutnye Bie sukalah. ni taknak pulak. rugi je."

"ish. Sayang ni. Sayang tak sayang kat Bie la tu kan? Bie tak nak orang lain. Bie nak Sayang sorang je."

"hehehe. yelah Bie. Sayang pon tak nak kongsi Bie dengan orang lain."

"dengan Bie sorang je tau Sayang. jangan dengan orang lain"

itulah Ayuni dan Aliff. mereka saling mengusik. walaupun Ayuni sangat manja dan suka merajuk, Aliff tidak pernah jemu memujuk dan mengambil hati Ayuni. kini mereka berdua sangat bahagia. Ayuni lebih bersikap matang, dan Aliff lebih bertanggungjawab. tanggal 1/11/2012 adalah tarikh sah mereka bergelar pasangan kekasih. Julia tumpang bahagia dengan kehidupan Ayuni sekarang.

::doakanlah semoga jodoh mereka berpanjangan::

::THE END::


^__^

No comments:

Post a Comment