Saturday, October 6, 2012

Apa Itu S.A.B.A.R

harap maaf kerana aku tak mampu memberikan definisi yang sebenar tentang sabar. kamus dewan bahasa dan pustaka tak pernah ada, tu yang tak dapat buat research tentang sabar. cewahh. 

tapi mungkin aku dapat berikan maksud sabar mengikut pandangan peribadi. sabar tidak bermakna kita lemah, pasif, tidak berguna, mudah dipijak oleh orang lain, atau sebagainya yang seumpama, seerti dengan contoh-contoh diatas. sabar membawa erti kita sedang mengumpul kekuatan untuk terus berjuang dan bertahan selama mana yang kita mampu. sabar juga melatih diri kita menjadi seorang yang lebih waras dalam melakukan sebarang tindakan dengan mengambil langkah yang lebih rasional.

bila kita tidak mampu bersabar, bayangkan kita akan bertindak mengikut sesuka hati tanpa memikirkan akibat pada masa akan datang. kalau kita kurang sabar juga, kita akan mudah putus asa, akan cuba cari jalan pintas instead of solving problems. dalam erti kata lain, kalau kita tidak sabar, sia-sialah akal dan fikiran yang dikurniakan Allah kepada kita. anda paham? tak paham boleh tanya cikgu BM masing-masing ye. ^__^

kalau dulu aku memang seorang yang kurang sabarnya dan aku akan menyesal atas apa yang aku lakukan sebab tak mampu bersabar. but now, I've improved. not totally but im quite impressive with myself that i've patience inside of me. actually, masa dan keadaan sekeliling yang mematangkan kita bahawa SABAR itu penting dan perlu dipupuk dalam diri kita. hey, memang tak logik la budak kecik 5 tahun pun dah pandai sabar kan? even kau dah umur 17 tahun pun belum tentu kau jadi seorang yang penyabar. 

dengan pelbagai masalah yang pernah aku hadapi, dengan pelbagai pengalaman hidup yang aku lalui, tak dinafikan aku sekarang sudah pandai untuk mengambil langkah bijak dan rasional sebelum melakukan sesuatu. aku akan mengambil masa untuk bertenang dan berfikir dengan sebaiknya sebelum aku membuat keputusan. maka dengan ini keputusan yang diambil tidak akan memudaratkan aku. mostly berkaitan dengan kehidupan peribadi aku dengan orang sekeliling lah. 

biarlah orang lain mengata kita berbakul-bakul sekalipun dengan kata-kata kesat, kita jangan ikutkan sangat amarah kita. kalau kita juga bertindak sedemikian rupa, maka kita juga sama macam dia, tak matang macam budak 4 tahun. (adik 4 tahun jangan marah ye) bagi aku, kalau orang tu mengata aku macam-macam yang memang pedih, yang boleh bernanah telinga ni kalau dengar, aku akan Istighfar, minta pertolongan Allah untuk beri kesabaran and then aku akan let them marah sorang-sorang. biar dia sorang yang meroyan, jangan kita yang berpegang teguh pada ajaran Islam ni terikut sama. 

pape pun, cubalah latih diri kita untuk jadi seorang yang penyabar kerana tiada ruginya kalau kita bersabar. hadapi segalanya dengan tenang dan mintalah bantuan dari sahabat andai kita tak mampu hadapinya seorang diri. oke? hehehehe



after neuroscience kelas. saja upload gambar ni sebab that day semua orang puji aku nampak sweet dengan pakaian PINK. kehkehkeh (ini takpe untuk memuji diri sendiri)


sebelah kiri tu kad matrix aku yang baru. yang sebelah kanan tu kad matrix masa diploma. nampak tak dulu agak chubby kan, sekarang ni gambar nampak makin matang. ^__^


::never dull yourself for others brightness::

No comments:

Post a Comment