Saturday, August 25, 2012

My Raya, My Bad Memory

assalam semua. harap semua masih dapat merasai bahang raya walaupun dah masuk raya ke-8. so far cemane? best?? mestilah best kan. mana boleh tak best kalau raya ni. rumah sedara mara habis dilawatnya. apa apa  pun, aku mendoakan semoga raya tahun ni banyak memberi kita peluang untuk berbaik-baik sesama umat Islam. aminnn. and aku rasa mesti ramai yang dah jadi tembam akibat raya ni. betul kan? hahaha. jangan nak tipu. macam lah aku tak tau. sebelum aku nak meneruskan lagi isi-isi dalam blog ni, aku nak bagi tau awal-awal bahawa entry kali ni memang akan penuh dengan tulisan. no raya pictures! so kalau ada sesiapa yang dah rasa macam nak give up or boring tu, silalah close tab anda sebelum terlambat. tapi bagi sesiapa yang berminat, aku jamin korang tak kan menyesal punya spend masa untuk baca entry aku ni.

baca tajuk je mesti korang pelik kenapa nak bad memory pula time raya-raya yang once a year ni. raya tahun ni tak seindah seperti tahun-tahun yang lepas. semuanya berlaku tanpa diduga walaupun pelbagai aktiviti yang family aku rancangkan. raya tahun ni kami sekeluarga ditimpa musibah dan dugaan yang sangat berat. kami semua beraya dengan rendaman air mata. malam last terawih yang lepas, kami sekeluarga telah mendapat berita yang sangat menggemparkan. around 10.30 pm, (just nice kitorang baru balik terawih) kitorang dapat a phone call from my cousin. she told us that angah kecik was dying! angah kecik ni nama panggilan dalam family besar sebelah mak. angah ni memang rapat dengan family aku. mana taknya, since dia kecil mak aku yang bela dia sampai dia dah dapat kerja. kitorang pula memang takde abang so kitorang dah anggap dia macam abang kandung kitorang sendiri. tapi sayangnya after dia kahwin, aku tak tau kenapa dia tinggalkan family aku. mungkin sebab dia dah baik semula dengan mak dia, dia nak buang mak aku dalam hidup dia. mak menangis setiap hari. tapi lepas 5 tahun berlalu, tiba-tiba kami dapat berita yang sangat mengejutkan ni.

kitorang semua panik and thank God masa tu dia ada di rumah mertua dia, dekat je. area Masjid Tanah juga so malam tu juga mak dengan ayah bergegas pergi melawat dia. kitorang 4 beradik tunggu kat rumah je and dalam pukul 2.30 pagi mak dengan ayah pun balik. kitorang tak pergi sebab rasa marah tu masih ada dalam diri kitorang. mak cakap angah memang tengah nazak, tak taulah umur dia panjang mana lagi. sakit apa? sakit kena buatan orang. angah kena sihir! leher dia kena cekik. mak cakap satu badan dia biru. mata asek terbeliak dengan pandang ke atas, pastu lidah dia terjelir. setitik air pun tak boleh masuk dalam tekak dia. astaghfirullah....kami mengucap panjang masa tu. malam tu juga family angah dari KL sampai and bawa dia pergi berubat kat Subang dengan Klang sana pastu pagi tu bawa balik ke rumah mertua dia semula. dengar khabar ada perubahan, dah boleh minum, dah boleh bercakap, dah mula kenal orang tapi menjelang maghrib, angah kena attack lagi. kali ni dia tak boleh berjalan, terlantar macam orang koma. mata tak tutup! terkebil-kebil. sesekali dia macam tersentak. family mertua angah cakap dah 3 hari 3 malam angah tak tidur.

malam batai tu juga dia nak balik rumah kitorang, mungkin dia nak jumpa dengan mak. angah sampai dalam pukul 2 pagi and masa tu kami semua dah tidur. pagi raya tu mak kejut aku. mak cakap angah dah balik rumah kitorang, ada terbaring kat ruang tamu. aku pon cepat-cepat solat subuh pastu pergi tengok angah. aku sungguh terkejut. aku tak percaya sekujur tubuh yang terlantar tu adalah angah. badan dia kurus kering, kepala sudah mula botak, muka dia jadi gelap macam terbakar. aku menangis teresak-esak tengok keadaan angah sekarang. aku usap-usap lembut tangan angah tapi takde respon langsung yang diberi. kami semua tak pergi solat raya pagi tu, lelaki je yang pergi. dalam 9.30 pagi mak dengan ayah bawa angah ke Muar untuk pergi berubat lagi. mak cakap tak kan nak biar sedara mara tengok keadaan angah yang koma macam tu. rupa-rupanya maalm tadi angah pun tak tidur, pukul 3 pagi dia bangun and dia mencari-cari something. bila mak tanya cari apa, dia cakap cari salib. mak terkejut pastu mak tanya nak buat apa dengan salib. angah sendiri pun tak tau. nak ajar mengucap pun susah dia nak ikut.

alhamdulillah, balik dari Muar tu angah nampak oke. dah boleh mula minum air balik, dah start makan sikit-sikit. masuk raya ke-2 angah dah boleh berjalan, dah mula kenal kami adik-beradik yang dah bertahun-tahun tak jumpa. sedara datang pun angah dah boleh join berborak sekali. rasa lega sekejap hati ni. orang yang ubatkan angah kat Muar tu pon cakap dalam badan angah dah takde pape, tinggal bisa-bisa santau dengan sihir tu. bila bercakap, suara angah tak terkeluar, dia kata tekak dia perit macam kena pisau. semua tukang ubat yang angah pergi kata orang yang menyihir tu letak pisau dalam tekak angah. lagi, sihir yang angah kena sampai tercekik tu pun sihir dari orang asli. hmmm...kesian nasib angah.

masuk je asar, perangai angah dah mula berubah. dia dah jadi pendiam balik, hingus meleleh pon dibiarkannya. baca yassin kat muka surat 12-13 tak gerak-gerak. bila kita tengok, dia tersengih. time mahgrib pula dah start hujan lebat, petir kilat berdentam-dentum. seriously dah macam cerita kat wayang. suis pula asyik nak black out. masa angah tengah solat isyak berimamkan ayah aku, tiba-tiba suis black out lagi. kitorang ni perhatikan je, angah dah stop solat masa rakaat ketiga time duduk antara dua sujud. angah tengok je ayah solat and bila ayah bagi salam, angah pun bagi salam juga. kitorang bawa dia duduk atas katil, dia dah start termenung, apa kita cakap ni dia langsung tak ambil peduli. nak ajar berzikir susah, mengucap lagi la payah. mak cakap, jin dah masuk dalam badan angah since asar lagi tapi keadaan belum teruk lagi. 

malam sudah makin menginjak jauh dan keadaan angah mungkin akan bertambah teruk. angah dah mula minta nak ke toilet, katanya nak buang air besar. isteri dia cakap, walau apa pun terjadi jangan bagi angah ke toilet sebab kat situlah punca dia akan sakit teruk. nanti angah kena cekik, tak boleh kena lepas macam yang dia kena kelmarin. macam-macam helah yang angah buat asalkan kitorang bagi dia ke toilet. angah sanggup lucut kain pelikat dia supaya kitorang bagi dia ke bilik air. nasib baik dia pakai diapers. kalau fikir logik, mana ada orang normal nak bogel kan? sempat juga angah cakap yang dia yakin Allah itu satu. angah cakap lagi yang dia nampak Allah. mak tanya nampak kat mana. angah cakap nampak kat atas sambil tunjuk ke arah siling. siap lagi angah kata nampak muka Allah. ni semua kerja syaitan nak pesongkan akidah angah. malam makin larut and ramai yang dah mula tidur. yang berjaga malam tu aku, along, angah, sepupu lelaki aku, dengan mak. tengok keadaan angah macam oke sebab dia dah baring and lelapkan mata, aku suruh mak dengan sepupu lelaki (along besar) tidur dulu. along aku dengan angah duduk jauh sikit, aku ni betul-betul menghadap muka angah kecik. aku usap-usap dia sebab nak suruh tidur. janganlah percaya. dia tak tidur pun. penipu je jin dengan syaitan ni. 2.30 pagi dia bangun nak minta ke toilet dengan aku sebab nak solat subuh. aku cakap, "angah tidur dulu ea. nanti pukul 6 orang kejut angah solat, sekarang ni belum masuk waktu lagi." ini smeua helah dia nak pergi toilet. aku pun tak tau cemane angah ni tau aku ni lemah semangat, tiba-tiba dalam keadaan dia lelap mata tu dia terbeliakkan mata dia pandang kat aku sambil tersengih nampak gigi. dua kali aku kena. lemah semangat aku, rasa macam terhenti kejap jantung ni. dah la aku betul-betul mengadap muka dia. masa ni semangat aku betul-betul hilang tapi aku kuatkan juga sebab kakak-kakak aku memang tak berani langsung. pukul 3 pagi waktu kemuncak dia. 

tiba-tiba angah bangun dari baringan dia sebab nak ke toilet. aku pun kejut along besar.

"along! along! tolong! dak angah nak bangun ni"

along besar terus hempap badan angah. mak semua terkjut and terbangun. angah kecik sempat jerit.

"acik! acik! tolong wan cik! syaitan tu. jangan lepaskan syaitan tu cik!"

acik tu mak aku, wan tu angah kecik.

along besar pun azan kat telinga dia dan kalau tak silap aku, aku terdengar angah jerit....

"ni wan cik. tolong wan cik. sakittt!!!"

after tu, dia terus tak sedarkan diri lagi. mata dia asek terbeliak dengan mulut ternganga. kitorang ni semua dah menjerit-jerit sebut Allahuakbar. berulang-ulang kali kami jerit kalimah suci ni. leher angah macam kena jerut lagi. terjelir lidah angah. sesekali badan angah macam ternaik, macam kejang. lepas tu angah kena cekik lagi dan lagi. hanya Allah sahaja yang tau betapa takutnya kami semua time tu. kami berulang-ulang baca ayat seribu dinar, ayat kerusi, berzikir tapi takde perubahan. malah angah jelir lidah mengejek lagi ada lah. siap lagi dia tersengih, tersenyum bila kitorang baca ayat-ayat suci tu. aku rasa kalau ada 10 buah rumah kat area rumah aku ni, konfem dorang semua terjaga bila kitorang jerit Allahuakbar. kitorang memng jerit sekuat hati, ibarat nak lawan dengan syaitan tu. hanya tu je yang mampu kami tolong. keadaan time tu memang aku tak boleh ceritakan satu-persatu untuk korang bayangkan cuma kalau apa yang korang tengok dalam tivi, memang benda tu berlaku secara real depan mata aku. macam-macam reaksi wajah hodoh yang angah buat, dengan mata terbeliaknya, dengan otot badan yang kejang sesekali, nasib baik je angah tak kena rasuk sampai nak pukul orang. 

kami ingat setibanya Subuh keadaan angah akan oke tapi tidak sama sekali. dalam pukul 6.30 baru angah macam tenang sikit tapi dia masih meracau-racau cuma takdelah kena rasuk seteruk tadi. nasib baik angah pakai diapers, tapi tu pun tertembus juga kena tilam. kseian angah terkencing-kencing menahan sakit. lepas mandikan dia pagi tu, angah still dalam keadaan separa sedar, half diri dia sendiri, half lagi jin yang rasuk tu. sempat lagi jin tu cakap dia akan datang balik. pukul 10 pagi, ayah mertua denagn abang ipar angah datang untuk bawak dia pulang ke rumah mereka semula sebab dorang tunggu ustaz dari Kedah tu datang tapi malangnya ustaz tu akan sampai pada esok harinya sebab tiket dah habis. apa yang kami boleh cakap, there's one more night to go. kitorang semua ni dah tak larat lagi, penat sangat. semalaman kitorang tak tidur. semangat aku pun dah takde, tak berani langsung nak jaga angah lagi melainkan ada lelaki lain yang akan teman sekali sebab along besar dah nak kena balik Kuantan. nak harapkan mak  angah sendiri?? memang tak lah. sedang kitorang tengah berperang dengan syaitan tu, mak dia sedap boleh tidur berdengkur-dengkur. apa punya mak lah macam ni! nak harap ayah, ayah pula penakut orangnya. hmmm...tapi nasib baik malam tu angah oke. tak kena attack. walaupun angah tak tidur tapi takdelah dia kena rasuk lagi.

bila ustaz dari Kedah tu sampai, kitorang semua rasa lega. mula-mula ustaz tu pulihkan rumah angah, rumah nenek sedara angah, pastu baru rumah kitorang. dapat kami 4 beradik pulih semangat balik. aku pun dah semakin berani. takde takut-takut lagi. nak mandi pun dah tak rasa seram sejuk lagi. cuma ustaz tu cakap orang yang pagarkan rumah kitorang before ni macam gelapkan rumah kitorang supaya orang luar takde nampak kami 4 beradik ni. kira nak jadikan kitorang ni susah nak kahwin lah. after ni kitorang kena pergi Kedah sebab nak kena mandi air akar kayu, kira macam or herba bagi naik balik seri, buang semua bisa-bisa badan. lebih kurang cmatulah. kenapa rumah aku kena pulihkan sekali? haaa....tu lain pula ceritanya.

last sekali pergi ke rumah mertua angah, semua jin tu diberi amaran terakhir. kalau jin tu serang angah lagi, ustaz tu akan bunuh jin-jin tu semua. ustaz tu cakap kita tak boleh sebarangan bunuh makhluk Allah, berdosa cuma kalau dia buat lagi barulah boleh hukum bunuh. cara ustaz ni berubat, jin tu akan masuk dalam badan salah seorang murid dia, nanti kita boleh berinteraksi dengan jin. then, dengan doa-doa dengan ayat suci tertentu, ustaz ni akan halau or buang jin tu semua. gayanya macam ustaz tu pancung leher jin tu lah. boleh bayangkan tak? macam kelar leher orang, macam tu lah tapi secara batinnya jin tu yang kena.

sekarang ni angah ada kat hospital sebab ustaz tu nasihatkan masukkan air dalam badan angah. angah tak nak minum, tak nak makan, temperature pun melambung-lambung. sekarang ni doktor cakap maybe angah ada infection kat brain and spinal cord. air tulang belakang dah pun diambil and hopefully angah past semua tests tu nanti. so far, doktor cakap keadaan angah ada improvement tapi secara mistik doktor tu cakap tak taulah. hmmm...aku berharap angah pulih macam sedia kala. ustaz tu pun cakap angah boleh pulih macam biasa.

angah kena sihir dengan santau ni sebab orang dengki, orang sakit hati. bukan sorang, 2 3 orang yang menyantau angah. smapai cari bomoh orang asli. tu yang bahaya tu. 

actually, semua yang berlaku ni ada hikmahnya. Allah nak menyatukan semula family mak. mak angah (mak lang) ni dah tak balik rumah kitorang since 10 years ago when my grandmom dead. after angah kahwin, angah terus senyapkan diri. tak tanya khabar mak langsung. mungkin ni balasannya and aku harap family kitorang akan bersatu balik. cuma sekarang ni, pak su aku je yang belum muncul lagi. tengok lah sejauh mana dia nak pergi, mak pun dah nak pergi haji tahun ni.

seriously, ni pengalaman pertama kami sekeluarga menjaga orang kena rasuk. selama ni aku ingat apa yang aku tengok kat tivi tu bohong je, tak sangka benda tu semua sebenarnya betul and berlaku betul-betul depan mata aku sendiri. pape pun, semua baju raya tahun ni dengan kasut raya yang aku beriya-iya cari hari tu nampaknya boleh lah dipakai pada tahun hadapan.

No comments:

Post a Comment