Saturday, August 11, 2012

Cinta dan Sahabat

terpulang pada masing-masing untuk menentukan yang manakan paling penting dalam hidup kita. tak salah untuk memilih cinta dan tiada salahnya juga kalau memilih sahabat.

sahabat umpama.....

isi dengan kuku. sehidup semati hingga ke akhir hayat. kalau kuku terluka, pasti isi lebih derita melihat kesengsaraan kuku. kuku sentiasa melindungi isi sepertilah jua isi yang sentiasa memberi sokongan kepada kuku.

cinta umpama....

gigi dengan gusi. tiada pastinya gigi akan sentiasa menemani gusi sehingga ke detik pernafasan yang terakhir. gigi pasti akan meninggalkan gusi dan tiadalah setianya seperti isi dengan kuku yang meniti hari-hari tua bersama-sama. walaupun luka gusi akan sembuh namun ketiadaan gigi pasti menyukarkan kehidupan gusi. gigi palsu tak sama dengan gigi asli!

namun tiadalah semua sahabat seperti isi dengan kuku. ada juga sahabat ibarat enau dalam belukar. kepintaran dalam memilih sahabat amat penting agar hidup tidak ditemani kesedihan dan kegelapan. carilah sahabat yang mampu membimbing kita dan memberi nasihat seperti saudaranya sendiri.

cinta juga tidak seburuk yang disangka. cinta juga indah kalau kita bijak mencarinya. cinta juga adil dan berhak memberi kebahagiaan kepada setiap insan. carilah cinta yang mampu membentuk dan memimpin kita ke arah jalan yang benar.

::sekadar pandangan peribadi::

^__-


No comments:

Post a Comment