Wednesday, March 28, 2012

Ingatlah Wahai Kaum Adam!

Assalamualaikum semua...sihatkah anda? Harap-harap readers semua sihat hendak nye. Saya rasa kalian semua mesti kenal dengan ustaz youtube kita. Siapa? Siapa lagi kalau bukan Ustaz Azhar Idrus! Saya tak malu nak mengaku bahawa saya masih antara orang-orang yang rugi. Walaupun banyak dah kawan-kawan saya share ceramah ustaz Azhar kat Facebook, saya masih lagi tak click video tersebut untuk dengar bersama-sama. Saya pun tak tahulah kenapa hati ni tak tegerak lagi nak dengar ceramah beliau yang sangat bermanfaat tu. Walaupun begitu, tak bermakna iman dan agama yang saya ada kat dalam hati ni senipis kulit bawang. Ceramah ustaz-ustaz lain pun saya dengar jugak, kat Program Tanyalah Ustaz tu saya tengok tiap-tiap hari sambil menikmati sarapan dengan family.Santapan rohani di pagi hari. haha.

Sekadar gambar hiasan.
Oke, sebenarnya saya tak nak cerita panjang pasal ustaz Azhar. Saya sebenarnya dah lama tertarik dengan kata-kata beliau cuma baru sekarang ni saya ada kelapangan waktu untuk cerita and kongsi pendapat kat sini. Apa lagi kerja penganggur bertauliah selain bermanja-manja dengan blog sendiri ye tak? Ramai dah share kat Facebook petikan beliau ni. Again. Facebook ni memang memainkan peranan jugak ye kalau kita betul-betul manfaatkan muka buku ni. Berikut adalah petikan kata-kata beliau:


  • Jangan pikat wanita kalau anda tak bersedia cintakan dia.
  • Jangan buat wanita tu jatuh cinta kalau kalau anda tak cintakan dia.
  • Jangan memberi wanita harapan kalau anda tak sedia.
  • Jangan sakitkan hati wanita kalau anda tiada hati untuknya.
  • Jangan mainkan perasaan wanita kalau anda tiada perasaan untuknya.
  • HARAM jika jadikan wanita itu kekasih tetapi tiada niat untuk menikahinya.

So, kaum Adam yang ada di muka bumi dan juga di muka buku sekalian, tolonglah pegang kata-kata ni. Kasihan wanita-wanita yang kecewa akibat kamu setelah mereka ikhlas terhadap kamu. Tak dinafikan bahawa ramai kawan-kawan saya yang kejap putus, kejap couple balik. Lagi 2 hari kang, putus balik. Minggu depan dah rujuk pulak. Haih, saya pun tak paham la dengan pasangan sekarang. Ada jugak yang bercinta bagai nak rak, at the end masing-masing kahwin dengan orang lain. So, kalau betul-betul nak cari pasangan hidup, carilah yang betul-betul kamu ikhlas sayangkan dia dan ingin dia jadi teman sehidup semati.

Atas keadaan inilah saya masih single. Bukan apa, takut untuk rasa untuk disayangi dan menyayangi, lepas tu ditinggalkan. Pedih tu. Wanita ni hatinya fragile, sensitif. Sekali remuk hati, tak tahulah bila boleh pulih. After this, kalau sesiapa yang try approach saya, memang saya suruh dia baca ni dulu. Bagi dia faham betul-betul. Kalau tak faham and tak berani, say goodbye ajelah. Jangan nak bazir-bazir masa. Umur dah semakin meningkat, so pemikiran pun mestilah sama-sama matang jugak kan. And last but not least, be a gentleman. Don't beat around the bush! I hate it! Kalau kita sama-sama renungkan petikan kat atas ni, mendalam sungguh maknanya. (Tetiba rasa macam dah lari tajuk)

Sesungguhnya wanita ini adalah perhiasan yang paling indah. Jadilah pasangan yang matang pemikirannya. Kalau setakat gaduh hal-hal kecik, tak perlulah nak clash. Pastu kat Facebook, DIVORCED. Mengalahkan artis yang bercerai. Selang 2 3 hari, MARRIED lah pulak. Kebudak-budakan. Bawa berbincang dulu, selesai masalah elok-elok. Nanti kalau dah kahwin, tak kan nak buat macam time couple-couple dulu? Niat mesti ikhlas, tak kiralah yang pihak wanita ke atau yang pihak lelaki. Jangan sesekali mempermain perasaan masing-masing. Oke? Cukup lah sampai kat sini je. Saya pon bukan nya arif hal-hal macam ni. Semoga kite renungkan bersama sekali lagi petikan kata-kata Ustaz Azhar Idrus ni

(-_^)

No comments:

Post a Comment