Saturday, March 24, 2012

FIRST ATTEMPT!

Assalamualaikum semua and good evening

Wahh...macam rindu sakan pulak kat blog ni. Masuk malam ni, 3 dah entry baru saya post. Gila tak gila? Nak buat macam mana, rajin tu dah terlebih-lebih. Malam ni saya nak post pasal kek coklat lembap. (macam sesape yang makan kek ni akan jadi bodoh je) Atau nama English nye, Moist Chocolate Cake. Sepanjang 21 tahun saya hidup ni, hari ni lah first time nak masak kek coklat yang sangat-sangat simple ni. Tak sampai 15 minit, adunan kek coklat sudah pon siap. Tak perlu nak pukul sampai kembang, masuk tu, masuk ni, kacau-kacau, dah siap! Tuangkan dalam tray, pastu masukkan dalam oven. Tunggu 1 jam, masak lah kek nya.

Selama ni, saya hanya tolong aje sikit-sikit kalau Along saya nak masak kek. Tk teringin pon nak belajar. Bukan apa, takut kek tak jadi. Nanti mengharap pulak orang yang nak makan kek. So, hari ni memang terpaksa kena masak kek ni. Mak dah tak sempat nak buat sebab ada kursus, nak harap adik, pemalas orang nye. Jadi, saya aje yang volunteer masak kek ni. Tapi awal-awal lagi dah bagi warning kat mak,

"Mak jangan marah eh kalau kek ni tak jadi, batat ke, tenggelam ke. First time ni"

"Alahh, apa tak jadinye pulak. Kau ikut aje dalam resepi ni ha. Jadilah kek kau tu nanti"

"Oke, tapi mak jangan marah tau kalau kek tak sedap", bersungguh tu nak konfem dari Mak tanak kena marah kalau kek tak jadi.

Memandangkan esok kami nak Kuantan sebab nak melawat sepupu yang tak sihat, bawa lah sekali buah tangan kek coklat ni untuk anak-anak sepupu saya tu, merangkap anak-anak buah saya lah, juga cucu kepada Mak dan Ayah saya. So, not bad...first attempt looked quite impressive. Proud to be myself. Cuak gak time nak bukak oven, jadi ke tak. Jadi ke tak.

Ni bahan-bahan yang diperlukan untuk menghasilkan kek coklat yang lazat. Buku resepi wajib ada kat tepi.  Abaikan kucing kat depan tu. Dia singgah minum air je, terjamin bersih kek coklat saya tau. (memang kene kejar dengan penyapu jugak kucing ni)
Adunan dah siap. Tray kat sebelah tu. Nanti tuangkan aja kat situ. Tinggal baki-baki yang ada kat dalam besen tu, boleh colet guna jari and rasa. Kat situ nanti kita dah tau lazat ke tak kek kita nanti. Takpe, gerenti tak sakit perut punye.
Adunan yang mentah, dimuat turun ke dalam tray kek. Ready to check-in dalam oven for 1 hour. Sementara tunggu, boleh la tidur ke, mandi ke, lepak-lepak. Buat ape lah yang anda suka!
Tadaaa!! Siap dah kek coklat saya yang lembap. Siapa makan, insyaAllah jadi pandai. Sebiji makan kat rumah, sebiji lagi nak post ke Kuantan. Rupa memang hitam legam, tak cantik tapi rasanya.....Ya Allah...Tuhan saja yang tau. Lazat~ Tapi komen dari sifu, kurang manis pulak.

















































































































































No comments:

Post a Comment