Sunday, June 16, 2013

Sudut Pandangan Saya ..

apabila kami berjumpa dengan kawan-kawan masa diploma dulu, soalan cepumas yang sangat popular bagaikan va va voom yang wajib ditanya ialah .. "susah tak degree?"

hmm .. aku sendiri tak tau nak jawab macam mana. tengok! soalan pun dah susah, mengambil masa selama 3 jam untuk menjawab bagaikan soalan ini merupakan subjek yang membawa 3 jam kredit! fuhh. gitu kata kau. harharhar. bila kawan-kawan tanya je soalan ni, ligat kepala otak aku nak bagi jawapan yang padat dan ringkas serta penuh dengan informatif. bukan apa, kena fikir juga perasaan orang lain. kalau kita kata susah, nanti patah pula semangat dorang nak further study. kalau kata senang, nanti kena tanya pointer pulak. adehhh. serba salah dibuatnya. hik3

bagi pandangan aku lah, my personal opinion kata omputihnya. actually degree ni mungkin susah kalau nak dibandingkan dengan diploma. tapi sebenarnya tak lah susah mana. kalau pandai spend time, tak study last minute, insyaAllah boleh survive dalam degree ni. cuma iye lah, kadang-kadang kita ni penat, stress. sampai satu tahap, "oke, aku malas nak study. nak layan muvi lah malam ni" hahaha. perkara ni berlaku hari-hari dalam kehidupan pelajar, majoriti lah. 

nak pulak semua lecturers sepakat cari satu week yang konfem boleh buat kita gila di mana mereka kumpul test untuk dijalankan. perghh!! yang ni paling tak boleh tahan. nak tak nak, kena jugak redah. kalau tak, memang ciputlah course work kita, silap-silap boleh fail lagi.

sebagai konklusinya, degree ni mungkin susah dan bagi pandangan saya, iye. degree agak susah dan sangat mencabar. kalau kita tiada kekuatan fizikal dan mental, tiada sokongan moral dari parents and friends, susah untuk kita teruskan pengajian dalam degree ni sehingga habis. kena kuat semangat, jangan stress kan diri sendiri, just follow the flow, then you will succeed. dan yang penting, MINAT tu mesti ada. tapi kalau iye pon nak follow the flow, jangan lah nak follow memvavi buta. kena jugak study. kalau setakat nak follow tapi dok diam, memang nak kena makan tendangan padu namanya.

mungkin kata orang diploma itu senang tapi bagi kami 63 orang ni, kami tak rasa diploma itu senang. tak percaya? sila daftarkan diri anda ke program diploma fisioterapi di UiTM. 




antara gambau kenangan masa diploma dulu. ada banyak lagi tapi cukuplah bagi 3 keping je.

2 comments:

  1. mak aihhh gemuk gila iolls dulu. HAHA. baru aku tawu y people keep kata aku makin kurus.

    ReplyDelete
  2. haaaa. tahuuuu ponn. tapi ni kau bukan gemok la deya, ni dah capai tahap ideal. dah santek ni

    ReplyDelete