Thursday, April 26, 2012

Mari Makan Laksa!


Semua kenal dengan makanan kat atas ni? Ni namanya Laksa Penang. Ini lunch saya hari Rabu semalam. Tengok, tak agak-agak telur sampai sebiji without egg yolk. Saya tak makan telur kuning, so kuning telur akan dibuang awal-awal dan basuh telur putih tu supaya takde sisa telur kuning yang tertinggal. Sepinggan penuh tu. Nampak lazat kan? Sedap...dengan masam dan pedasnya. Memang power lah. Saya masak? Haha...memang tak lah. Ni mak yang masak. Saya tukang makan je. Laksa Penang ni salah satu makanan kegemaran saya. 3 hari 3 malam pon saya sanggup makan laksa ni dan menepikan nasi dengan lauk-lauk yang lazat. Saya boleh makan sehingga 3-5 pinggan laksa dalam satu hari. Wow! Percaya tak? Percaya je la. Kalau nasi tu, sepinggan pon belum tentu habis. Kalau sehari saya makan nasi tu da kira bersyukur sangat.

Saya sendiri pon tak tau macam mana boleh gila sangat dengan laksa ni. Kalau dulu, pantang jumpa orang jual laksa. Mesti beli. Tapi da beberapa kali saya terkena laksa manis, taubat terus beli laksa kat kedai. Kalau nak makan, terpaksa tunggu cuti balik kampung. Gerenti mak akan masak. Setiap kali saya balik kampung, mak akan masak makanan kegemaran saya. Salah satunya laksa macam kat atas ni lah. Kedua tomyam. Tomyam mak saya ni memang terbaik dari ladang lah. Mak saya masak tomyam campur. Penuh dengan sayur-sayuran dan juga seafood nya. Slurrpp! Meleleh air liur. Haha...ada sesiapa nak try tomyam mak saya? Jemput datang rumah. Gerenti korang akan termimpi-mimpi after makan tomyam tu. Last sekali bubur jagung. Haaa...saya ni suka makan makanan yang manis-manis, ikut jejak ayah. Bubur jagung enak jugak kalau dimakan bersama roti. Memang menyelerakan. Mana tak gemuk dok rumah. Makan nak sedap aje. Tapi body still maintain oke. Nampak aje saya ni macam kuat makan, tapi tak sebenarnya. (dan-dan nak cover line)

notakaki: Baru saya tau, dulu saya ingat Jennifer Lopez yang curang dulu. Rupa-rupanya Marc Anthony tu yang menggatal dengan perempuan lain dan curang dengan JLo. Kesian JLo.

No comments:

Post a Comment