Tuesday, May 3, 2011

KISAH IMAM BACAAN SEMPURNA

   Seorang imam dipilih daripada kalangan makmum yang berpotensi buat mengimami solat Maghrib. Pemilihan ini terpaksa dibuat gara-gara imam yang tidak qualified sebelumnya. Imam yang dipilih ini nampaknya berjaya melaksanakn tugasnya dengan baik.

   Setiap rakaat berjalan lancar. Setiap makmum khusyuk berdoa agar solat mereka dapat ditamatkan dengan tanpa masalah kerana jika imam ini tidak qualified juga, pemilihan baru terpaksa dibuat. Imam yang dipilih ini nampaknya oke.

   Solat telah dapat dilaksanakan hingga selesai tiga rakaat. Selepas sahaja memberi salam, dia terus menoleh ke arah para makmumdan bertanya; " Macam mana bacaan dalam solat tadi...oke ke?" " Kira oke lah...engkau mempunyai potensi untuk menjadi imam tetap," sahut salah seorang makmum. " Itu aku belum ambil wuduk lagi, kalau aku ambil wuduk tentu lagi sedap!" Tercengang kaku semua makmum mendengar kata-kata imam ini. Imam bersolat dengan tidak berwuduk! Dalam kecengangan itu, proses mencari imam baru bermula lagi.

Haruslah kita sentiasa khusyuk dalam solat dan berusaha menunaikan solat dengan segera.


Pengajaran : Imam janganlah sekadar suara sedap saja! Apapun, semangat ahli jemaah atas bersungguh dalam mendirikan solat berjemaah perlu diteladani.  ^^

No comments:

Post a Comment