Tuesday, October 1, 2013

Me Shopaholic? Big Spender?

kadang-kadang aku rasa aku ni jenis yang berjimat cermat orangnya, tak suka boros, tak suka shopping, bijak mengawal nafsu terhadap shopping dan sebagainya lah. tapi dalam masa yang sama, aku rasa sifat-sifat ni takde pun dalam diri aku. lagiii kuat shopping adalah. dalam members Power of 10 tu, siapa aje yang tak kenal dengan aku yang suka membeli-belah. pantang ada jualan, akulah orang first yang tahu and pergi melawat tempat tersebut. paling cikai pun, aku mesti rembat sebarang dua. aduiii

padahal mak ayah tak ajar aku bersikap macam ni. beli mengikut kemampuan dan keperluan. pernah masa sem lepas, aku beli sekali 3 pasang kasut dalam kedai yang sama, pada waktu yang sama dan bayar pada cashier yang sama. 2 pasang flat shoes dan sepasang high heels. aku memang minat dengan high heels ni, maklumlah .. aku ni memiliki ketinggian yang kurang normal sikit. tapi bukan ni sekali je, tak silap aku masa semester 5 diploma dulu pun aku pernah buat perangai macam ni. 

boleh dikatakan aku ni memang minat shopping but I'm not a big spender (spender oke, bukan panties). aku beli ikut kemampuan jugak. kalau mahal sangat, aku tak beli pun. kalau murah, ada sale, konfem konfem aku tak kan lepaskan peluang. nak pulak kalau dia dok pamerkan baju baju yang cun melecun. nak dikatakan aku ni suka berfesyen, bergaya dan melaram, rasanya tak kot. mungkin aku lebih cenderung untuk mengumpul koleksi pakaian dari segala jenis tudung, selendang, baju, seluar, skirt, kasut. memiliki penyakit *takde baju nak pakai* menjadi punca penyakit shopaholic ini menjadi jadi dan semakin menular ke dalam jasad ini. oh my .. apakah akan terjadi dalam hidup aku seandai penyakit ni tak sembuh sehingga aku bekerjaya nanti? nanti anak-anak nak makan apa? kasi makan segala pakaian aku tu? ooo, itu mengingatkan aku supaya mencari suami yang kaya raya. hahahah ( masih tak insaf lagi tu)

lagi satu, penyakit *rugi kalau tak beli* juga menjadi faktor yang menyumbang kepada severity shopaholic aku ni. macam ada suatu suara yang dok bermain-main di cuping telinga ni .. "beli noni .. rugi kau tak beli. lepas ni belum tentu dapat murah macam ni. entah entah stok dah habis ke nanti"

haaa .. bila suara ni dah keluar, memang hancur la dinding yang aku bina untuk melindungi diri daripada shopping.-_-''
kadang-kadang disebabkan aku bersedih, aku mengambil tindakan untuk pergi shopping and yes, it works. tapi hanya untuk seketika. tak kekal pun. pernah jugak aku rasa nak jadikan shopping ni sebagai hobby. gila?? kau hengat kau anak orang kaya. bila bosan pergi shopping, bila sedih pergi shopping, bila ada masa lapang pergi shopping. tak sedar diri punya orang. tapi betul, memang aku pernah terniat nak buat macam tu. bahaya kan?

aku selalu jugak cakap kat diri sendiri macam ni, "tak sabar lah nak kerja. nanti dah ada duit sendiri, macam macam nak beli sebab sekarang ni tak dapat nak beli semua yang diingini sebab duit tak cukup" tengok .. tengok. belum pape dah ada niat macam tu. ini adalah salah satu simtom awal untuk memasuki stage 4 of being shopaholic.

tapi .. adakala nya aku mampu menahan nafsu shopping. misalnya aku akan cakap camni kat diri sendiri, "simpan duit tu dulu. ada kepentingan lain lagi. lain kali kau datang lagi ye, insyaAllah kalau ada rezeki kau tak kan ke mana" tapi memang boleh nampak la, sometimes bila aku dapat tahan nafsu tu then aku datang semula ke kedai yang sama untuk membeli barang yang dihajat tu, kadang-kadang ada. kadang-kadang takde. bila takde, aku akan cakap, "bukan rezeki kau tu. Allah nak suruh kau berjimat" masa tu rasa bersyukur yang teramat sebab berjaya kawal nafsu dan menjimatkan duit.

however, aku akan berusaha untuk mengubati penyakit shopaholic ni sebelum ia masuk ke stage 4. dalam kepala kena ingat, duit yang mak ayah bagi tu perlu digunakan dengan sebaik mungkin. jangan boros dengan kehendak diri. tak salah kalau nak shopping tapi jangan selalu sangat sehingga menjadi pembaziran.

1 comment: