Monday, January 16, 2012

PETANG DI ICU...

Suatu petang di ICU....

Petang ni aku free sebab patients aku kat ward semua dah settle pagi tadi. Yang burn, yang operate, yang baby semua dah siap aku kerja kan pagi tadi. Tinggal nak buat buku daftar je. Sementara tunggu PPK datang ke kaunter, aku pon tolonglah jaga kaunter tersebut. Layan kerenah pak cik-pak cik, mak cik-mak cik, uncle-uncle, aunty-aunty, semua kena layan. 

Dalam pukul 3.30 petang, dalam keadaan cemas dan tergesa-gesa Puan Ida datang memangil-manggil nama ku dari jauh. Puan Ida ajak tolong dia kat ICU. Kira-kira macam dah tak sempat kalau dia pergi sorang time-time cenggini. Aku dengan keadaan yang gembira sebab malas jaga kaunter, segera angkat kaki blah dari tempat menayang muka tu.

Sampai di ICU...
"Oke, kamu buat bed 10 dengan bed 11. Saya buat bed 6 dengan 5."

"Baik puan, beres," habis lah kau patient. Hahaha....

Aku pon berlalu ke katil 10 dengan bangga dan riak sekali. Apron, mask, glove semua dah siap pakai. Tinggal aku nak vibrate dada patient je ni. Dengan lemah-lembut, bersopan-santun dan confident nye, aku pon berlalu ke bed 10 dan berkata,

"Acik, kita sedut kahak sikit eh."

Acik pon mengangguk tanda setuju dan pasrah tanpa membantah.

"Dik, bed 11. Acik ni tak payah. Dah pakai nasal prong, nak transfer pon dah ni," kakak nurse tetiba berkata.

"Oh, yeke. Saya saja je nak tanya khabar acik ni," sambil berlalu pergi tanpa persaan bersalah.

Acik tersebut terkebil-kebil dengan perasaan bingung yang teramat.

No comments:

Post a Comment